De burgerhulpverlener

Wat is een burgerhulpverlener?

Een burgerhulpverlener is iemand die op vrijwillige basis hulp biedt als een slachtoffer in de buurt een hartstilstand krijgt. Het 112 alarmsysteem roept burgerhulpverleners in de buurt op om zo snel mogelijk naar de locatie van het slachtoffer te gaan. Daarbij wordt aangegeven of er wel of niet eerst een AED opgehaald moet worden.

De burgerhulpverlener heeft zich daartoe via HartslagNu.nl (onderdeel van de samenwerkende Ambulancediensten) aangemeld als vrijwilliger voor reanimatie van slachtoffers in de omgeving. Zodra iemand in de buurt een hartstilstand krijgt, ontvangt de burgerhulpverlener een bericht.

Wat doet een burgerhulpverlener?

Binnen 6 minuten dient een burgerhulpverlener aanwezig te zijn bij het slachtoffer om een reanimatie te verrichten. Iedere burgerhulpverlener in de omgeving ontvangt een bericht. Zodra een of meerdere burgerhulpverleners op de plek zijn aangekomen, begint de reanimatie. Eén van hen sluit het AED systeem aan op het slachtoffer en iedereen volgt de instructies van het apparaat. De burgerhulpverlener gaat door met reanimeren totdat de ambulance arriveert en de reanimatie over kan nemen.

VINDT U HET OOK BELANGRIJK DAT ER NIET MEER MENSEN DAN NODIG OVERLIJDEN DOOR EEN HARTSTILSTAND?

WORD OOK BURGERHULPVERLENER!! Hier vindt u alle informatie