Veelgestelde vragen

Wat moet ik doen als ik zie dat iemand plotseling niet goed wordt?

Antwoord: ALTIJD DIRECT 112 BELLEN! Zij geven verdere instructies voor de hulpverlening.

Ik wil niet gereanimeerd worden, hoe geef ik dat aan?

Antwoord: Wij adviseren om daarvoor (bijvoorbeeld via internet) een penning aan een halsketting aan te schaffen. Absolute garantie dat deze tijdig gezien wordt is er echter niet. Informeer uzelf goed voordat u deze ingrijpende beslissing neemt!

Welke 2 betekenissen zijn er voor de afkorting BHV?

Antwoord: 1) Bedrijfs HulpVerlener. Dit zijn mensen die vanuit het bedrijf waar zij werken een cursus krijgen om i.g.v. calamiteiten hulp te kunnen bieden. Een reanimatiecursus is daar een onderdeel van. Zij worden niet opgeroepen door 112 tenzij zij zich aangemeld hebben als >> 2) burger hulpverlener. Dit zijn mensen die minimaal een reanimatiecursus hebben gevolgd, daar een geldig certificaat van hebben en zich hebben aangemeld bij HartslagNu.nl. Zij kunnen dan door 112 worden opgeroepen om hulp te bieden. Om misverstanden te voorkomen heeft het de voorkeur om de afkorting BHV niet voor burger hulpverlener te gebruiken.

Hoe word ik burger hulpverlener?

Antwoord: Door minimaal een reanimatiecursus te gaan volgen en je daarna aan te melden bij HartslagNu.nl. Meer informatie hierover vindt je hier.

Wat houdt de ANBI status in?

Antwoord: De Stichting Hartveilig Vught is door de Belastingdienst erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Ze voldoet dus aan de voorwaarden die de belastingdienst aan een ANBI stelt. Door de ANBI-status is het voor donateurs/geldschieters fiscaal aantrekkelijk om de stichting financieel te ondersteunen.
Voor de fondsenwerving richten we ons op particuliere of zakelijke donateurs, subsidiënten, fondsen en op sponsors.
Naast sponsoring willen we gelden verwerven door middel van crowdfunding zodat een vermogen ontstaat waaruit de aanschaf mede kan worden bekostigd als er geen sponsors zijn en opleidingen kunnen worden betaald. In de crowdfunding richten we ons nadrukkelijk ook op zorgverzekeraars.

Staat uw vraag hier niet bij? Neem dan contact op met ons via het contactformulier